How the Mafia tried to bury The Godfather… until they were bought off with roles on screen: BRIAN VINER reveals the real story of the gangster classic that remains the best film ever made

Как мафия пыталась похоронить “Крестного отца”… пока их не откупили ролями на экране: БРИАН ВАЙНЕР раскрывает реальную историю гангстерской классики, которая остается лучшим фильмом из когда-либо снятых

By Brian Viner For The Daily Mail Published: 18:21 EST, 6 January 2022

Film-lovers have a treat in store in 2022. The greatest movie ever made is getting a 50th anniversary re-releaseMarlon Brando as Vito Corleone and Al Martino as Johnny Fontane in The Godfather
Film-lovers have a treat in store in 2022. The greatest movie ever made is getting a 50th anniversary re-release / В 2022 году кинолюбителей ожидает приятное событие. Величайший из когда-либо снятых фильмов выходит в юбилейный 50-й переизданиеMarlon Brando as Vito Corleone and Al Martino as Johnny Fontane in The Godfather / Марлон Брандо в роли Вито Корлеоне и Аль Мартино в роли Джонни Фонтейна в фильме “Крестный отец”

There had been a multitude of books and films about the Mob, but never one that delved into their personal lives like The Godfather did. Pictured: James Caan's Sonny Corleone gets gunned down in The Godfather

There had been a multitude of books and films about the Mob, but never one that delved into their personal lives like The Godfather did. Pictured: James Caan’s Sonny Corleone gets gunned down in The Godfather / О мафии было написано множество книг и снято множество фильмов, но ни в одном из них не было такого углубления в их личную жизнь, как в “Крестном отце”. На фото: Сонни Корлеоне в исполнении Джеймса Каана застрелен в фильме “Крестный отец”.

In 1957, crime boss Albert Anastasia had been shot in the head, on the orders of rival mobsters Carlo Gambino and Vito Genovese, while sitting in the Park Sheraton barber’s chair. Fans of the film will recall the same happens to Las Vegas casino owner Moe Greene. Yet despite those ominous undertones, or possibly because of them, Ruddy handled the negotiations brilliantly. He agreed to show the script to the League and delete all mentions of ‘Mafia’ and ‘Cosa Nostra’. He offered to give the proceeds from the New York premiere to the League’s hospital fund. And most seductively of all, he said he would cast lots of Colombo’s associates as extras. They were killers and extortionists, many of them, but like everyone else they adored the idea of being in the movies.В 1957 году криминальный босс Альберт Анастасиа был убит выстрелом в голову по приказу конкурирующих мафиози Карло Гамбино и Вито Дженовезе, когда сидел в кресле парикмахера отеля Park Sheraton. Поклонники фильма вспомнят, что то же самое происходит с владельцем казино в Лас-Вегасе Мо Грином. Однако, несмотря на эти зловещие нотки, а может быть, и благодаря им, Радди блестяще справился с переговорами. Он согласился показать сценарий Лиге и удалить все упоминания о “мафии” и “Cosa Nostra”. Он предложил отдать выручку от премьеры в Нью-Йорке в больничный фонд Лиги. И, что самое соблазнительное, он сказал, что возьмет в качестве массовки многих сообщников Коломбо. Многие из них были убийцами и вымогателями, но, как и все остальные, они обожали идею сниматься в кино.
Overnight, all the New York locations that had been mysteriously closed to the film-makers — a funeral parlour in Brooklyn, a house on Staten Island they wanted as Don Corleone’s home — miraculously became available. While Ruddy tackled real life, Coppola was having headaches with make-believe. Casting The Godfather was the greatest challenge of his career so far, especially the part of Don Corleone. From the outset he wanted either Marlon Brando or Laurence Olivier, but Olivier, then in his mid-60s, wasn’t well enough and Paramount executives were horrified by the idea of Brando, whom they thought a ‘has-been’ with a disruptive reputation. They were even more fiercely opposed to Coppola’s choice for the film’s other key role, Don Corleone’s youngest son, Michael. They wanted Robert Redford, Ryan O’Neal, Warren Beatty, Jack Nicholson or Dustin Hoffman; he wanted the unknown Al Pacino.В одночасье все нью-йоркские локации, которые были изначально закрыты для создателей фильма – похоронное бюро в Бруклине, дом на Стейтен-Айленде, который они хотели использовать в качестве дома Дона Корлеоне, – чудесным образом стали доступны. Пока Радди занимался реальной жизнью, Коппола мучился с выдумкой. Кастинг на фильм “Крестный отец” был самым сложным в его карьере, особенно на роль Дона Корлеоне. С самого начала он хотел взять либо Марлона Брандо, либо Лоуренса Оливье, но Оливье, которому тогда было около 60 лет, был недостаточно хорош, а руководство Paramount пришло в ужас от идеи Брандо, которого они считали “бывалым” с подрывной репутацией. Еще более яростно они выступали против выбора Копполы на другую ключевую роль в фильме – младшего сына дона Корлеоне, Майкла. Они хотели Роберта Редфорда, Райана О’Нила, Уоррена Битти, Джека Николсона или Дастина Хоффмана, а он хотел неизвестного Аль Пачино.

Italian-American Mafia boss Albert Anastasia smiling in a park in Italy in the 1940s
Italian-American Mafia boss Albert Anastasia smiling in a park in Italy in the 1940s / Босс итало-американской мафии Альберт Анастасиа улыбается в парке в Италии в 1940-х годах

The wife of his friend and fellow director George Lucas urged him to stick to his guns. ‘Cast Al, he undresses you with his eyes,’ she said. More importantly, Mario Puzo agreed that Pacino, a theatre actor who had never been in a film before, would be perfect as Michael. ‘I’ve never been surer of anything in my life,’ Puzo told Coppola. But it was Evans, habitually referring to Pacino as ‘that little dwarf’, who needed persuading. Coppola tried everything to get his way with both Brando and Pacino. According to a new book about the making of The Godfather, Mark Seal’s Leave The Gun, Take The Cannoli (named after one of the film’s more memorable lines), when Paramount president Stanley Jaffe ordered Coppola to forget Brando, the director, who had suffered epilepsy as a child, feigned a fit.Жена его друга и коллеги по режиссуре Джорджа Лукаса убеждала его придерживаться своего мнения. “Возьмите Эла, он раздевает одним лишь взглядом”, – сказала она.
Что еще важнее, Марио Пьюзо согласился, что Пачино, театральный актер, никогда прежде не снимавшийся в кино, идеально подойдет на роль Майкла. “Я никогда в жизни не был так уверен в чем-либо”, – сказал Пьюзо Копполе. Но именно Эванса, привычно называвшего Пачино “маленьким карликом”, нужно было уговаривать. Коппола пытался сделать все возможное, чтобы добиться своего и с Брандо, и с Пачино. Согласно новой книге о создании “Крестного отца” Марка Сила “Оставь пистолет, возьми канноли” (названной в честь одной из самых запоминающихся реплик фильма), когда президент Paramount Стэнли Джаффе приказал Копполе забыть Брандо, режиссер, страдавший в детстве эпилепсией, притворился припадочным.
Aghast, Jaffe agreed to consider Brando, but only if he would submit to a screen test. Terrified of appearing to belittle such a mighty actor, Coppola astutely presented it to Brando as a ‘make-up test’. It turned out to be one of the most famous screen tests in movie history. The director brought plates of prosciutto and Italian cheeses to Brando’s home on Mulholland Drive in the Hollywood Hills to help him get into character. And, inexorably, the 47-year-old star, after walking into the room in a kimono, his long blond hair tied back into a pony-tail, transformed himself into the hunched, mumbling, ageing Don. Al Ruddy later called it the ‘Miracle on Mulholland’. The executives duly backed down and eventually approved Pacino, too.Пораженный, Джаффе согласился рассмотреть кандидатуру Брандо, но только при условии, что тот пройдет пробы на экране. Боясь показаться приниженным таким могучим актером, Коппола предусмотрительно представил Брандо как “пробы на грим”. Это оказалась одна из самых известных кинопроб в истории кино. Режиссер принес тарелки с прошутто и итальянскими сырами в дом Брандо на Малхолланд-драйв на Голливудских холмах, чтобы помочь ему вжиться в образ. И 47-летняя звезда, войдя в комнату в кимоно, завязав длинные светлые волосы в хвост, перевоплотился в сгорбленного, бормочущего, стареющего Дона. Эл Радди позже назвал это “Чудом на Малхолланд”. Руководство компании пошло на попятную и в конце концов утвердило и Пачино.
Franco Citti as Calo (left) and Al Pacino as Michael Corleone (middle) in The Godfather, the movie based on the novel by Mario Puzo and directed by Francis Ford CoppolaMovie executives were fiercely opposed Coppola's choice of Al Pacino (pictured) for the film's other key role, Don Corleone's youngest son, Michael
Franco Citti as Calo (left) and Al Pacino as Michael Corleone (middle) in The Godfather, the movie based on the novel by Mario Puzo and directed by Francis Ford CoppolaMovie executives were fiercely opposed Coppola’s choice of Al Pacino (pictured) for the film’s other key role, Don Corleone’s youngest son, Michael

There is so much that makes The Godfather great, but casting is the heart of it. With James Caan, John Cazale and Coppola’s own sister Talia Shire as the Don’s other children, plus Duvall, and Diane Keaton as Michael’s girlfriend Kay, the class shows in every perfectly composed frame. Compounding that is Coppola’s extraordinary flair for storytelling, aided by the superb screenplay, which he and Puzo worked on together. Then, of course, there’s Nino Rota’s unforgettable music, another triumph for the director, because Evans wanted Henry Mancini, composer of The Pink Panther theme. Coppola threatened to quit if Rota didn’t get the job, and once again he got his way. The Godfather opened across the United States on March 24, 1972, ten days after its New York premiere, with cinemas ordered not to interrupt its nearly three-hour running-time with a routine intermission. Ruddy and Evans weren’t sure what to expect. Had Coppola made a masterpiece for the ages or a high-profile flop?Многое делает “Крестного отца” великим, но актерский состав – это сердце фильма. Джеймс Каан, Джон Казале и родная сестра Копполы Талия Шир в роли других детей Дона, Дюваль, Дайан Китон в роли подруги Майкла Кей – все это демонстрирует класс в каждом идеально выстроенном кадре. Все это дополняет необыкновенное умение Копполы рассказывать истории, чему способствует великолепный сценарий, над которым он работал вместе с Пьюзо. И, конечно же, незабываемая музыка Нино Рота – еще один триумф режиссера, ведь Эванс хотел пригласить Генри Манчини, композитора темы “Розовой пантеры”. Коппола угрожал уволиться, если Рота не получит эту работу, и снова добился своего. “Крестный отец” вышел в прокат в США 24 марта 1972 года, через десять дней после премьеры в Нью-Йорке, причем кинотеатрам было приказано не прерывать почти трехчасовой сеанс обычным антрактом. Радди и Эванс не знали, чего ожидать. Создал ли Коппола шедевр на века или громкий провал?
The premiere audience had received the film in disconcerting silence — but only, it transpired, because they were so overwhelmed. In less than a fortnight, The Godfather shattered box-office records still held by the 1939 epic Gone With The Wind. Legendary directors such as David Lean and Frank Capra sent Coppola fan letters. And people queued for hours, to the extent that the Los Angeles Times published a list of tips on how to pass the time while doing so. But mobsters didn’t want to have to wait. Ruddy organised a special screening for them, and if he hoped to keep it discreet, he failed. Outside, about 100 limousines disgorged wise guys and their companions, and the cinema’s projectionist later reported that one of them had handed him a $1,000 tip.Зрители на премьере приняли фильм в обескураживающем молчании – но, как выяснилось, только потому, что они были потрясены. Менее чем за две недели “Крестный отец” побил рекорды кассовых сборов, которые до тех пор принадлежали эпопее 1939 года “Унесенные ветром”. Легендарные режиссеры, такие как Дэвид Лин и Фрэнк Капра, посылали Копполе письма поклонников. Люди стояли в очередях часами и газета Los Angeles Times опубликовала список советов о том, как скоротать в них время. Но мафиози не хотели ждать. Радди организовал для них специальный показ, и если он надеялся сделать его незаметным, то ему это не удалось. Снаружи около 100 лимузинов высадили донов и их спутниц, а киномеханик позже сообщил, что один из них передал ему чаевые в размере 1000 долларов.
Mobsters who had tried to stop the film became its most adoring fans. Overnight, they adopted its one-liners. Before The Godfather, no Mafioso talked about making someone an offer he couldn’t refuse. It was a Puzo original. But after The Godfather, it became common Mob parlance. The colossal box-office returns continued to roll in: The Godfather was anointed Best Picture at the 45th Academy Awards and Paramount turned into the most successful and powerful film studio in the world. Then, two years later, Coppola did it again, making the greatest sequel of all time, The Godfather Part II, which also won Best Picture. As the young Vito Corleone, Robert De Niro won an Oscar. Coppola catapulted him to stardom just as he had Pacino. The final film in the trilogy followed in 1990 and is the weakest of the three. But it still has many virtues, courtesy of its remarkable director who, with the first two instalments especially, changed Hollywood for ever. He elevated the art of complex storytelling and compelled studios to invest in a new generation of now-legendary filmmakers, including Steven Spielberg, Martin Scorsese and George Lucas. In that sense, those directors’ mid-1970s pictures — Jaws, Taxi Driver and Star Wars — all owe something to The Godfather. All are great movies. But only one is the greatest.Мафиози, которые пытались остановить фильм, стали его самыми обожаемыми поклонниками. В одночасье они переняли его односложные фразы. До “Крестного отца” ни один мафиози не говорил о том, чтобы сделать кому-то предложение, от которого он не сможет отказаться. Это была оригинальная фраза Пьюзо. Но после “Крестного отца” это стало обычным жаргоном мафии. Колоссальные кассовые сборы продолжали поступать: Фильм “Крестный отец” был признан лучшей картиной на 45-й церемонии вручения премии “Оскар”, а компания Paramount превратилась в самую успешную и влиятельную киностудию в мире. Затем, два года спустя, Коппола сделал это снова, сняв величайший сиквел всех времен, “Крестный отец, часть II”, который также стал лучшим фильмом. В роли молодого Вито Корлеоне Роберт Де Ниро получил “Оскар”. Коппола вознес его на вершину славы так же, как и Пачино. Последний фильм трилогии вышел в 1990 году и является самым слабым из трех. Но у него по-прежнему много достоинств, благодаря замечательному режиссеру, который, особенно в первых двух частях, навсегда изменил Голливуд. Он возвысил искусство сложного повествования и заставил студии инвестировать в новое поколение ныне легендарных режиссеров, включая Стивена Спилберга, Мартина Скорсезе и Джорджа Лукаса. В этом смысле картины этих режиссеров середины 1970-х годов – “Челюсти”, “Таксист” и “Звездные войны” – все чем-то обязаны “Крестному отцу”. Все они – великие фильмы. Но только один – величайший.

Leave a Reply